Buitengewone zorg

 

Op campus West leven we inclusief samen en waar het kan leren we ook inclusief samen.

Altijd met respect voor de onderwijsnoden en -behoeften van elk kind.

Team

De campus bestaat uit een divers team van experten die dag in dag uit samenwerken om de ontwikkeling van de kinderen te stimuleren. 

Naast de ankerleerkracht wordt je kind ook bijgestaan door een zorgteam. Dit zorgteam kan bestaan uit een groepscoach, ondersteunende leerkrachten en de zorgcoördinator.

De groepscoach coacht en ondersteunt zodat de draagkracht van de ankerleerkracht kan vergroot worden. De groepscoach en de ankerleerkracht dragen samen de eindverantwoordelijkheid van de groep.

Onze paramedici helpen mee in de werking om jouw kind verder te doen groeien.

De zorgcoördinator volgt de zorgvragen op, legt contact met het CLB en ondersteunt hierbij de leerkrachten.

Overlegmomenten

Elk team heeft wekelijks overleg om bepaalde zorgvragen van kinderen te bespreken, strategieën te evalueren en waar nodig bij te sturen. 
Tijdens deze overlegmomenten wordt het verdere leertraject van je kind besproken.

Teamteachen

De leerkrachten werken onder de vorm van multi-teachen waardoor we onze expertise met elkaar delen. Door samen les te geven maken we elkaar sterker.

Dit is een samenwerkingsvoorbeeld dat kinderen elke dag ervaren. Ook zij leren hierdoor heel wat sociaal en emotionele vaardigheden.

Meer handen in de groep betekent meer ondersteuning van de kinderen.

Coöperatieve leerstrategieën

“Je stelt een vraag en je krijgt altijd dezelfde vingers.” Niet bij ons!
Bij ons kan je je niet verstoppen, bij ons doet iedereen actief mee. 

Bij coöperatieve leerstrategieën is de hele groep bezig met de leerstof. Iedereen oefent voortdurend actief mee. Op deze manier durven de kinderen praten, ontwikkelen ze sociale vaardigheden en leren ze samenwerken.

Breed evalueren

In De Schuit wordt niet enkel de kennis geëvalueerd maar ook de vaardigheden en de attitudes. Hierbij is de betrokkenheid van het kind zeer groot.

Kinderen weten zeer goed aan welk doel er wordt gewerkt en aan welke criteria ze moeten voldoen om hun doel te bereiken. Ze leren hierbij reflecteren en krijgen doorheen de dag regelmatig feedback.

 

Evaluatiesymbolen

Bij het evaluatieproces maken we gebruik van symbolen. 

Rapport

Er zijn vier vorderingsrapporten per schooljaar: herfstrapport (november), winterrapport (februari), lenterapport (april) en zomerrapport (juni).

Vorderingsgesprekken

Regelmatig doen wij aan vorderingsgesprekken. Natuurlijk kan er op elk ander moment ook een gesprek zijn met de ouders. 

De leerkrachten kan je bereiken via mail of bij het ophalen van je kind. 
Ook de directeur en zorgcoördinator kan je steeds aanspreken of mailen.

Kindgesprek

We proberen ook, naast de dagelijkse feedback, een gesprek te hebben met de leerling zelf. 

In dit individueel gesprek geeft de leerkracht opbouwende en positieve feedback.

Bewegingsgroeiboekje

Met het bewegingsgroeiboekje willen we je kind gericht opvolgen in zijn of haar motorische ontwikkeling, alsook de algemene houding tijdens sport-, spel- en speelsituaties.